W każdym warsztacie samochodowym muszą znajdować się narzędzia, dzięki którym będzie możliwe ustalenie osiągów silnika i sporządzenie odpowiedniej charakterystyki. Pomaga to w zrozumieniu działania poszczególnych silników i łatwiej dostrzec problemy lub szybko zdiagnozować przyczynę jakichś awarii. Badanie osiągów silnika to bardzo ważny proces i każdy mechanik bardzo dobrze o tym wie. Jak wygląda badanie osiągów silnika samochodowego?

Hamownie w warsztatach samochodowych

hamowniaTakie urządzenie jak hamownia to narzędzie służące właśnie do badania osiągów silnika. Taką nazwą określa się specjalnie przygotowane stanowisko pracy, które umożliwia wydobycie z pracy silnika konkretnych danych. Na podstawie tych danych możliwe jest później stworzenie charakterystyki pracy silnika w samochodzie, co jest pomocne w dalszej pracy mechaników. W warsztatach można spotkać się z dwoma typami hamowni służących do badania osiągów silnika. Pierwszy rodzaj to hamownia silnikowa. To bardziej precyzyjny, ale też o wiele bardziej skomplikowany sposób na wydobycie danych. W tym przypadku konieczne jest wymontowanie silnika z samochodu, a potem umieszczenie go w dostosowanym miejscu, zwanym stanowiskiem badawczym. Tam silnik jest dokładnie badany pod każdym możliwym kątem. Drugi rodzaj to hamownia podwoziowa. To zdecydowanie popularniejszy rodzaj hamowni ze względu na wygodę użytkowania. Przede wszystkim hamownia tego typu nie wymaga wyjmowania silnika z samochodu, co jest przecież żmudne i zajmuje mechanikom cenny czas. Dzięki temu cały proces badania silnika jest prosty i szybki, co cenią sobie mechanicy we wszystkich warsztatach. Hamownia podwoziowa bada osiągi silnika na podstawie danych zebranych z kół, czyli na przykład moment obrotowy na kołach oraz opory toczenia. Później wszystko jest w odpowiedni sposób przeliczane i daje ostateczny wynik.

Badanie osiągów silnika samochodowego to proces znany każdemu mechanikowi. W każdym warsztacie znajdują się profesjonalne hamownie, które umożliwiają skuteczne badanie danego silnika i wyciąganie wszystkich niezbędnych danych, które później przydają się mechanikowi w pracy. Szczególnie popularne są hamownie podwoziowe, które umożliwiają mechanikom łatwe i szybkie zbadanie każdego silnika na podstawie pracy kół samochodu.